دیجیتال مارکتینگ در برابر بازاریابی‌های مختلف
نوشته شده توسط : یوسفی

گسترش فناوری اطلاعات، اینترنت و ابزارهای ارتباطی و در کنار آن رواج شگفت‌انگیز وب و شبکه های اجتماعی باعث شد بازاریابی دیجیتالی به یک ابزار قدرتمند در دنیای کسب و کار تبدیل شود. اصطلاح دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال به عنوان زیر مجموعه ای از دو حوزه کاری مدیریت بازاریابی و مدیریت تبلیغات به وجود آمد. اما با گسترش استفاده از اینترنت و فضای مجازی در قالب رشته ای مجزا کار خود را ادامه داد.
اگرچه تعریف دقیقی از دیجیتال مارکتینگ در اختیار نداریم اما می توانیم آن را مجموعه ای از ابزارها و فعالیت های بازاریابی در نظر بگیریم، مجموعه ای که برای بازاریابی محصولات و خدمات در بستر دیجیتال استفاده می شود. در واقع امروزه فضای مجازی شرایطی فراهم کرده است که بازاریابی تعاملی کاربرد بیشتری نسبت به بازاریابی سنتی دارد زیرا با وجود بسترهایی مانند ایمیل، وبسایت ها و شبکه های اجتماعی، الگوی رفتار مشتریان تغییر کرده است.

چرا باید دیجیتال مارکتینگ را یاد بگیریم؟
از زمان روی کار آمدن اینترنت و فضای مجازی، دنیا دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است و تقریبا هیچ حوزه‌ای را نمی‌توانیم پیدا کنیم که تحت تاثیر اینترنت قرار نگرفته باشد. امروزه بیش از صدها میلیون فروشگاه ایترنتی در سراسر جهان وجود دارد و وارد شدن به این حوزه هر روز در حال ساده‌تر شدن است و افراد می‌توانند به هر نحوی در آن به کسب و کار بپردازند. اما کسب و کار در اینترنت مانند هر حوزه‌ی دیگری، تکنیک‌ها و روش‌های خاص خود را دارد و اگر بتوانید به صورت یک حرفه‌ای در این حوزه فعالیت کنید، میزان درآمد شما نیز روز به روز افزایش خواهد داشت.

دیجیتال مارکتینگ امروزه یکی از حوزه‌هایی هست که وسعت بسیار زیادی داشته و می‌توان به روش‌های مختلف از آن استفاده کرد. دوره آموزش آنلاین دیجیتال مارکتینگ را برای علاقمندان به این حوزه ایجاد شده تا بتوانید به صورت حرفه‌ای به این حوزه وارد شوید و به کسب درآمد بپردازید. با مطالعه مقالات این دوره های آموزشی به درآمد بسیار بالا از کسب و کار خود برسید و یا به عنوان یک دیجیتال مارکتر به فعالیت بپردازید.

ویژگی رشته دیجیتال مارکتینگ
ویژگی این رشته را می توان در این بیان کرد که به شما دیدگاهی متفاوت اعطا می کند. شما می توانید با دید بازتری به مسائل اطراف و بازاریابی داشته باشید و همچنین از رقبای خود پیشی بگیرید و زودتر پیشرفت کنید. بازاریابی یا مارکتینگ به مجموعه ای از فرایند ها در قالب نهادها و سازمان ها است که با توجه به پرسونای مخاطب عمل می کند که می تواند فروش محصول و یا ارائه خدمات باشد.
همانطور که تا حدودی متوجه شدید بازاریابی چیست، این مفهوم را می توان یک علم و هنر نامید! هنر فروش، هنر تبلیغات و هنر متقاعد کردن مشتری از هنر های یک بازاریاب می باشد که با استفاده از مهارت های خود قادر به پیشرفت خود و مجموعه خود می شود.
اولین نکته‌ای که باید مد نظر قرار دهیم این است که دانشگاه‌ها ذاتاً نگاه متفاوتی به حوزه‌های علمی، تخصصی و مهارتی دارند. با مروری به دانشگاه‌های بزرگ و مطرح جهان می‌بینیم که بسیاری از دانشگاه‌ها وظیفه‌ی اصلی خود را آموزش ابزارها نمی‌دانند. بلکه بیشتر در پی این هستند که زیربنای فکری دانشجو را در حوزه‌های مختلف تقویت کنند.

انواع بازاریابی یا مارکتینگ
تا به اینجا توضیحاتی در ارتباط با بازاریابی چیست دریافت کرده اید، حال امری طبیعی است که مارکتینگ هم انواعی داشته باشد. در ادامه قصد داریم تا با انواع بازاریابی ها آشنا شویم. متقاعد کردن مخاطب برای خرید محصول شما است.

بازاریابی B2C یا کسب و کار برای مصرف کننده به معنای این است که مخاطب هدف مصرف کننده مستقیم محصول و یا خدمات می باشد. با توجه به نوع محصول چرخه فروش برای بازاریابی B2C می تواند بسیار کوتاه باشد. اکثر تبلیغات موجود بر اساس تبلیغات B2C هستند. مثل تبلیغات تلویزیونی، تبلیغ یک نوع نوشیدنی که در تلویزیون آن را می بینید و تصمیم به خرید آن از یک سوپر مارکت می گیرید.

بازاریابی B2B
بازاریابی B2B مخفف (Business to Business) یا تجارت به تجارت می باشد که مخاطب هدف شما شرکت ها می باشند. به طور خلاصه به معاملات انجام شده بین دو بازاریابی بازاریابی B2B می گویند.

بازاریابی سنتی (Traditional marketing)
بازاریابی سنتی همانطور که از نامش پیدا است، بازاریابی ای است که به مارکتینگ قبل از ظهور اینترنت و کالاهای دیجیتالی مربوط می شود. البته برخی منابع تبلیغاتی مثل رادیو مارکتینگ تبلیغاتی را جزو تبلیغات سنتی می دانند.

بازاریابی برونگرا (Outbound Marketing)
بازاریابی برونگرا واژه ای که از سن آن حدود 20 سال می گذرد، با نام های مختلفی مثل بازاریابی مزاحم یا بازاریابی وقفه انداز این مارکتینگ را می شناسند. ازاریابی برونگرا را با ذکر دو مثال برای شما توضیح می دهیم:

  • فرض کنید در حال رانندگی هستید که ناگهان به یکی از بنرهای تبلیغاتی جذاب برخورد می کنید و فکرتان به سمت آن تبلیغ می رود.
  • فرض کنید در حال دیدن یک ویدیو در یوتیوب هستید که ناگهان تبلیغی برای شما نمایش داده خواهد شد.

 

نتیجه‌گیری

بنابراین ابزارهای مبتنی بر فضای مجازی می تواند کسب وکارهای اینترنتی را تحلیل کند تحلیل کاربردی رفتار مشتریان باعث انتشار تبلیغات در زمان مناسب برای طیف مشخصی از مشتریان می شود. همین نکته باعث جذب مشتریان و معرفی موفقیت آمیز محصولات و خدمات در بستر وبسایت ها، ایمیل، اپلیکیشن ها و شبکه های مجازی مختلف می شود.

منبع:

investopedia





:: برچسب‌ها: دیجیتال مارکتینگ , بازاریابی دیجیتال ,
:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: